Zarządzanie starszymi pracownikami przez młodszego menedżera może być dużym wyzwaniem. Wiedza, jak zarządzać pracownikami starszymi od siebie, pozwala unikać sytuacji, które prowadzą do nieporozumień w zespołach. Szczególnie ważne są takie kompetencje jak umiejętności motywowania, delegowania zadań czy efektywnego rozliczania pracowników z wyznaczonych celów. Ważne jest zrozumienie perspektywy starszych pracowników oraz docenienie ich wiedzy i doświadczenia zawodowego.
Starzenie się społeczeństwa
Coraz więcej przedsiębiorstw znajduje się w sytuacji, w której młodsi kierownicy i dyrektorzy muszą zarządzać pracownikami w starszym wieku. Warto pamiętać, że starsi pracownicy wychowali się w innych czasach, a także realizowali karierę zawodową w zmieniającej się rzeczywistości. Z tego powodu mogą mieć inne niż młodsi pracownicy podejście do konkretnych wydarzeń czy zachowań. Jak wskazują badania, osoby urodzone tuż po wojnie w znacznie większym stopniu utożsamiają się z firmą, w której pracują, niż przedstawiciele młodszych pokoleń na rynku pracy. Warto przy starszych pracownikach unikać:
— zbyt częstych ewaluacji, które mogą podważać doświadczenie zawodowe takich pracowników;
— tworzenia sytuacji konfliktowych;
— budowania atmosfery chaosu, a nie bezpieczeństwa;
— wykorzystywania takich samych technik motywacyjnych jak w przypadku młodszych pracowników.
Nie tracić cennej wiedzy
Coraz więcej firm docenia wartość wiedzy, która jest zasobem wewnętrznym. Jego utrata może być bardzo bolesna.
Odejście starszych pracowników często powoduje nieodwracalne straty. Warto brać to pod uwagę i wykorzystywać informacje zwrotne, które można od starszych pracowników uzyskać.
Doskonałym rozwiązaniem w przypadku starszych pracowników może być wykorzystanie ich jako mentorów czy trenerów. Wielu pracowników starszego pokolenia może mieć odpowiednie predyspozycje do realizowania takich ról. Jednocześnie ich wiedza oraz doświadczenie zawodowe i życiowe mogą w tych obszarach przynosić wiele korzyści. Dodatkowo pozwala to zwiększać motywację starszych pracowników do efektywnego realizowania zadań i realizować dialog międzypokoleniowy.
Budowanie zespołów i dialog międzypokoleniowy
Badania wskazują, że starsze osoby dobrze czują się w pracy zespołowej. Bardzo często są znacznie lepiej do takiej pracy przygotowane niż młodsi pracownicy. Warto to wykorzystać choćby przy budowaniu zespołów. Z jednej strony mieszane zespoły pracowników w różnym wieku mogą działać bardziej innowacyjnie i efektywnie ze względu na możliwość spojrzenia na różne sprawy z odmiennej perspektywy.
Nie bez znaczenia jest również stawianie na rozwój umiejętności przywódczych. Starsi pracownicy mogą znacznie lepiej sprawdzać się jako kierownicy w okresie stabilizacji na rynkach gospodarczych. Przydatne są wówczas nieco inne modele przywództwa niż w okresie dekoniunktury czy intensywnego rozwoju firmy. Warto wziąć to pod uwagę, gdy chce się w efektywny sposób wykorzystać umiejętności pracowników powyżej pięćdziesiątego roku życia.